Belediye Halk Kütüphanelerinde Çocuklara Yönelik Hizmetlerin Kullanıcılarda Yarattığı Algı ve Seçmen Tercihlerine Etkisi: İzmir Örneği
Öz
Amaç: Bu çalışmada, Türkiye’de belediyecilik geleneğinin köklü geçmişinin olduğu İzmir’in merkez ilçelerinde
yerel yönetimlerin sorumluluğunda çocuklara hizmet veren halk kütüphanelerinin seçmen kimliği ile
kullanıcılarda yarattığı memnuniyet düzeyi ve söz konusu memnuniyetin seçmen tercihlerine etkisinin ortaya
konulması amaçlanmıştır. Çocuklar ile ebeveynlerinin kütüphane ve hizmetlerine ilişkin yaklaşımlarındaki
farklılıklar ve memnuniyetleri arasında anlamlı bir ilişkinin var olup olmadığını serimlemek, araştırmanın
bütünleyici hedefidir.
Yöntem: Araştırmada yerel yönetimlerin kütüphane hizmetleri ile söz konusu hizmet yelpazesinde çocuklara
yönelik hizmetlerin önemi ve etki alanının ele alındığı genel değerlendirme ve kavramsal arka planın
kurgulandığı bölümlerinde betimleme yönteminden yararlanılmıştır. 5-15 yaş arası çocuklara yönelik
hizmetlerin çocuklar ve aileleri üzerinde yarattığı algı ile bu algının seçmen kimliği ile ailelerin tercihlerine
etkisinin ortaya konulmasında ise anket tekniğinden yararlanılmıştır. Bu bağlamda, aynı zamanda çocuklara
yönelik hizmetleriyle de ön plana çıkan İzmir’in merkez ilçelerinden nüfus dağılımı dikkate alınarak ve basit
rastgele seçilen katılımcılara yapılandırılmış sorular yöneltilerek anket uygulanmıştır. Araştırma kapsamında
403 çocuk ve 5-15 yaş arası en az bir çocuğu olan 806 ebeveynle görüşülmüş ve anketi yanıtlamaları istenmiştir.