Görsel Kültür ve Görsel Okuryazarlık

Sibel Onursoy

Öz

Görsel okuryazarlık son dönemlerde yükselişe geçen görsel kültür ürünlerini anlamak, onlar üzerinde düşünmek ve bu ürünleri üretebilmek bağlamında önem kazanmaktadır. Bu makalenin amacı bilgi ve bilgi yayılım biçimlerinin gelişimiyle ortaya çıkan materyal, kültürel, çevresel, bilgisayar, işitsel ve medya okuryazarlığı gibi çoklu okuryazarlıklardan biri olan görsel okuryazarlık kavramının görsel kültürle olan ilişkisini literatüre bağlı olarak incelemektir. Görsel okuryazarlık, grafik tasarım, görsel sanatlar, mimarlık mühendislik endüstri ürünleri tasarımı, görsel iletişim, medya okuryazarlığı vb. alanlarla ilişkili disiplinlerarası bir kavramdır. Görsel kültür insan yapısı her ürünü içine aldığından, günlük hayattaki karşı karşıya kaldığımız görsel ürünler; bol alternatifli görsel gerçeklikler günlük hayatımızın kendisini oluşturmaktadır. Bazen kafa karıştırıcı olabilen bu görsellik anlayışı, çağdaş kültürün zenginliği ve gözlemlenebilen şeylerin arasında bir gedik oluşturur.


Anahtar Kelimeler


Görsel kültür; görsel okuryazarlık; göstergebilim.

Referanslar

Barnard, M. (2002). Sanat, tasarım ve görsel kültür. (1.bs.). Ankara: Ütopya.

Brannon, L., ve Brock, T. (1994). The subliminal persuasion controversy: reality, enduring fable, and Polonius’s weasel. In Psychological Insights and Perspectives. S. Shavitt ve T. C. Brock. (Eds.). Persuasion: Allyn & Bacon.

Çelik, N. B. (2000) Televizyon, Kadın ve Şiddet, N B Çelik (der). Kiv yayınları, Ankara, 317-352.

De Saussure, F. (1916). Cours de linguistique generale. (B. Vardar, Çev.). İstanbul: Multilingual, 1998.

Eliade, M. (1992). İmgeler simgeler. (M. A. Kılıçbay, Çev.). Ankara: Gece.

Focault. M. (2013). Kelimeler ve şeyler: insan Bilimlerinin bir arkeolojisi. (5. bs.). (M. A. Kılıçbay, Çev.). Ankara: İmge.

Debord, G. (2006). Gösteri toplumu. (A. Ekmekçi ve O. Taşkent, Çev.). (2.bs.). İstanbul: Ayrıntı.

Gençtan, E. (1993). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Remzi Yayınevi.

Günay, D. (2008). Görsel okuryazarlık ve imgenin anlamlandırılması. Sü leyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakü ltesi Dergisi. ART-E, 1-29.

Huxley, A. (2016). Algı kapıları. (M. F. İmre, Çev.). (9. bs.). Ankara: İmge Kitabevi.

Heinich, R., Molenda, M. ve Russell, D. (1989). Instructional media and the new technologies of instruction. (3rd ed.). New York: Macmillan.

Kırdar, Y. (2012). Mysticism in subliminal advertising. Journal Academic Marketing Mysticism Online (JAMMO), 4(15), 222-239.

Merrell, F. (2000). Charles Sanders Peirce’s concept of the sign. P. Cobley. (Ed.). In Routledge Critical Dictionary and Linguistics (p. 28-39). Kentucky: Routledge Press.

Messaris, P. (1994). Visual literacy. Boulder, CO: Westview Press.

Mirzoeff, N. (2013). The visual culture reader. (3rd ed.), New York: Routledge.

Mitchell, W. J. T. (1994). Picture theory. Chicago: University of Chicago.

Özmakas, U. (2009). Charles Sanders Peirce’in gösterge kavramı. Uş ak Ü niversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 32-45.

Parsıl, Ü. (2012). Görsel algılama. (1. bs.). İstanbul: An Kitap.

Peirce, C. (1984). Writings of Charles S. Pierce. C. 2. E. C. Moore. (Ed.). Bloomington, Indiana: Indiana University Press.

Sales through the Sub-Conscious: ‘Invisible’ Advertisements. (1956). Sunday Times June 10, London, p. 1.

Sontag, S. (2005). Başkalarının acısına bakmak. (Osman Akınhay, Çev.). İstanbul: Agora.

Spiekermann, E. (2009). Bilgilendirme tasarımı. Grafik Tasarım Dergisi, 28, 44-45.

Toffler, A. (2012). Üçüncü dalga. (S. Yeniçeri, Çev.). (2. bs.). İstanbul: Koridor.

Yalch, E. (2009). Backmasking: annihilating the effects of good and evil. Poster Presented at the 37th Annual Western Pennsylvania Undergraduate Psychology Conference. Moon Township, PA.


Tam Metin: PDF

DOI: 10.24146/tkd.2017.4
x
##plugins.generic.fileValidation.errorTitle##